Deskundigen zijn het erover eens op het seminar: wetgeving rond AVG en controles is in aantocht

////
 

logo

Trafieq Nieuwsbrief

Datum: 2 juli 2019 

Een adequaat alcohol-, drugs- en medicijn-
beleid (ADM-beleid) loont. En wetgeving rond AVG en controles op het werk komt wellicht sneller dan we vermoeden. Dat en meer viel te beluisteren tijdens het business seminar 'De succesaanpak voor een "nuchtere" werkvloer' dat we onlangs hielden in ons Trafieq-kantoor. Voor de deelnemers, die uiteenlopende bedrijfstakken vertegenwoordigden, was het een waardevolle, inspirerende middag. Wie er graag bij had willen zijn maar deze editie moest missen: in het najaar houden we opnieuw een seminar.

Hoe zorg je voor een nuchtere werkvloer en voorkom je ongevallen? Hoe kun je dat zo snel mogelijk bereiken? Welke stappen moet je als eerste zetten? Wat zegt de wetgever? "Het kwam deze middag allemaal aan bod," vertelt onze directeur Harry Rienmeijer, een van de sprekers. "Het doel was bijpraten over ADM en vooral de praktijk koppelen aan de theorie. Zoals over onze drie pijlers: voorlichting, handhaving en zorg. We konden veel uitwisselen en hadden zo met zijn allen een waardevolle middag. Ook mensen die al bekend waren met de materie, deden nieuwe inzichten op. Want er zijn voortdurend veranderingen op dit terrein."
 

Praktijkvoorbeelden

Deelnemers kwamen onder meer uit de voedingsmiddelenindustrie, de chemische industriële reiniging, de transportsector, energiesector en het verzekeringswezen. Ze vertegenwoordigden bedrijven met enkele tientallen tot duizenden werknemers. Harry Rienmeijer: "Er waren bedrijven bij die al in hun hoofd met ADM-beleid bezig zijn en er waren er ook die al een actief beleid hebben. We hebben hen niet alleen bijgepraat over de laatste stand van zaken op het gebied van ADM-beleid, ze kregen ook praktijkvoorbeelden. Zoals van Phillip Vollenbroek van Kuipers Logistics met zo'n 35 vrachtwagens. Nadat ze daar aandacht hadden besteed aan het thema ADM is het kortdurend verzuim teruggedrongen van 4,5 naar 2,5 procent. Op zekere dag belde hun verzekeraar: werken jullie niet meer op maandag? Wat bleek: ze reden na het weekeinde al een jaar geen schades meer. De klanten keken aanvankelijk wel vreemd naar het alcoholslot in de vrachtwagens. Is die chauffeur alcoholist of zo? Nee, was de reactie, we willen voorkomen dat er iets gebeurt, bij jullie op het terrein, op de weg of waar dan ook. Toen was het begrip er wel en het personeel is inmiddels niets anders gewend. Er waren er wel een paar die sputterden, maar nu heeft niemand er moeite mee."
 

Juridische aspecten

Jurist Freek Geevers praatte de aanwezigen bij over de juridische aspecten van ADM-beleid. "Er was veel interesse voor het probleem rond controles en de AVG," aldus Harry Rienmeijer. "Freek stond er lang bij stil en zijn conclusie was wel: de AVG en controles zijn maar een heel klein deel van je beleid. Laat je daardoor niet afleiden bij het maken van dat beleid. En dan nog, wie weet hoe het over een half jaar is? Freek voorspelde: dát er wetgeving komt is evident. En het kan sneller gaan dan we denken. Het zal hem niet verbazen dat over één of twee jaar die controles gewoon mogen."
 

ADM-scan

Ook de ADM-scan van Trafieq kwam ter sprake. "We hebben de acht belangrijkste vragen plenair behandeld. Denk aan: hoe ziet je personeelsopbouw eruit? Mannen, vrouwen, leeftijd en waarom is dat van belang? Als er iemand onder invloed is, wat betekent dat? En wat gebeurt er maatschappelijk, als je kijkt naar je imago?"

De winst van zo'n seminar volgens Harry Rienmeijer? "Je hoort de laatste stand van zaken op allerlei gebieden, wisselt ervaringen uit en krijgt concrete, praktische handvatten om met ADM-beleid aan de slag te gaan. Ons advies blijft: hoe of waar je begint, met beleid of voorlichting, doet er niet toe. Als je maar ergens begint."

Ook een seminar bijwonen? Heeft u vragen? Neem vrijblijvend contact op met Anja Baijens via 030 - 3070203. 


 
www.trafieq.nl | contact | Facebook | Twitter