Een beleid op gebied van alcohol, drugs en medicijnen (ADM-beleid) zou deel moeten uitmaken van het veiligheidsbeleid van elke organisatie. Met een ADM-beleid voorkomt u veel problemen: ongevallen, ziekmeldingen, productieverliezen, lusteloze collega’s en irritatie onderling.
Het formuleren van een alcohol-, drugs- en medicijnbeleid (ADM-beleid) is een eerste stap naar een nuchtere en veilige werkvloer. Trafieq helpt u graag bij het opstellen van uw ADM-beleid. De uitgangspunten voor een goed alcohol-, drugs- en medicijnbeleid zijn volgens Trafieq: voorlichting, handhaving en behandeling.
Wettelijk kent de invoering van een ADM-beleid instemmingsplicht van de ondernemingsraad. In haar aanpak heeft Trafieq daarom bewust aandacht voor de belangen en zorgen van de OR.
Een ADM-beleid bestaat uit de volgende onderdelen:
- Het belang van goed beleid
- Doel en toepasselijkheid van het beleid
- Alcohol, drugs en medicijnen: definities en toelichting
- Preventie (voorlichting)
- Regels
- Handhaving
- Behandeling
Diensten Trafieq bij het ontwikkelen en implementeren van ADM-beleid:
- Maatwerk ADM-beleid schrijven (pdf)
- ADM digitale beleidstool (pdf)
- Juridische toetsing ADM-beleid (pdf)
- Verbeterpunten signaleren ADM-beleid (pdf)
- Lees ook het whitepaper met: de eerste stappen naar een goed en werkbaar alcohol-, drugs- en medicijnbeleid
- Test snel uw bedrijfsrisico met de ADM-scan (online test)